SUNDT GROVBRØD


Lige efter nytår var det et år siden at jeg holdt med at ryge. Jeg savner hyggen, men trangen (den stærke) er forlængst borte. Nu er det så på tide at få smidt de mange, mange kilo, der har sneget sig på i kølvandet på rygeophøret. De skal simpelthen være væk inden foråret kommer og alt det nye og lækre tøj kommer på stativerne. Er træt af sorte og store gevandter, og af at gemme mig væk.

Jeg har lidt optimistisk købt et par lækre "Boyfriendjeans" og dem skal jeg bare kunne passe til foråret. Sådan lidt á la hende her. 


Nå, men vil da meget gerne dele en opskrift på nogle ok gode brød, jeg bager og spiser under min strenge diæt.


Helle sunde grovbrød


50 gram gær
5 dl lunken vand
1 spsk. olie
1 håndfuld hørfrø
Speltflager
1 tsk. groft havsalt
1 tsk. honning

Ialt ca. 650 gram mel. Jeg brugte: Ca. 100 g hvedeklid, ca. 100 g rugmel og for resten - groft ølandshvedemel. Dejen skal være klistret.
Jeg bruger min Kitchenaid-køkkenmaskine til at ælte dejen. Den skal efterfølgende hæve min. en time, hvorefter der formes brød, svarende til et pitabrød og kun en lille smule højere end et sådant. Den formede dej efterhæver ca. 20 min. på en bageplade med bagepapir. Herefter pensles dejen og der kommes speltflager på toppen. Bages ca. 10 min. i en 200 grader varm ovn.

Jeg kom følgende fyld i min. Salatblade, skiveskåret advokado, skiveskåret tomat, skiveskåret rå løg og kapers.


Kommentarer

Populære opslag